Pomiar energii prądu stałego w ofercie naszej firmy zawsze stanowił jedną z najważniejszych gałęzi rozwojowych. Dzięki staraniom naszych wykwalifikowanych inżynierów powstała trzecia już odsłona licznika energii elektrycznej EM3000. Oprócz aktualizacji szaty graficznej oraz dostosowania licznika do nowych norm i wytycznych, stworzyliśmy nie tylko ulepszoną, ale i rozbudowaną wersję licznika EM3000 pozwalająca na pomiary energii nie tylko w sieciach prądu stałego, ale również w sieciach prądu zmiennego. Wielosystemowy licznik energii elektrycznej EM3000 to innowacyjne, kompleksowe rozwiązanie umożliwiające pomiar trakcyjnej energii elektrycznej w systemach zasilania DC 1,5kV i 3kV oraz AC 15kV 16 2/3 Hz i 25kV 50Hz. Licznik spełnia wymagania TSI LOC&PAS uwzględniające wszystkie aktualizacje wraz z aktualizacją 2020/387, zestaw norm europejskich m.in. normę EN50463:2018 a także aktualne „Wymagania PKP Energetyka dla urządzeń do pomiaru energii elektrycznej prądu stałego” zawarte
w Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej – tekst jednolity obowiązujący od 15 grudnia 2021 r.
Istotne cechy wielosystemowego licznika EM3000:
- pełna autonomia, wynikająca z bezpośredniego zasilania części pomiarowej HVU z napięcia mierzonego. Skutkuje to brakiem utraty zdolności pomiarowych nawet przy zaniku pomocniczego napięcia zasilającego,
- możliwość podłączenia kilku części pomiarowych HVU z modułem komunikacyjnym DHU umożliwia zastosowanie licznika EM3000 jako kompleksowego rozwiązania w kwestiach pomiaru energii elektrycznej prądu stałego dla całego EZT lub lokomotywy (kilka członów/odbiorów) oraz budowę wielosystemowego układu pomiarowego,
- możliwość zasilania modułów (części składowych) licznika EM3000, w zależności od wykonania, za pomocą napięć: 24V DC, 48V DC lub 110V DC.
Zastosowanie:
- na taborze:
- lokomotywy,
- elektryczne zespoły trakcyjne EZT,
- tramwaje,
- trolejbusy;
- w realizacjach stacjonarnych:
- w budynkach (np.: podstacje trakcyjne),
- wykonania nasłupowe (np.: do celów ogrzewania wagonów, dla stacji przetwornicowych 3kV DC/400V AC, dla odbiorców spoza kolei).
Realizowane funkcje:
- automatyczne przełączanie się pomiędzy mierzonymi systemami trakcyjnymi,
- zliczanie energii pobieranej i oddawanej,
- zliczanie energii czynnej i biernej,
- rejestracja energii w cyklu 5min (rozliczeniowym CEBD) oraz 1min (statystycznym),
- rejestracja miejsca poboru energii (GPS) w cyklu 1min,
- rejestracja energii w strefach czasowych zgodnie ze definiowaną taryfą,
- rejestracja zdarzeń,
- pomiary oraz rejestracja prądu i napięcia,
- komunikacja przewodowa z systemami pokładowymi pojazdu trakcyjnego,
- transmisja danych pomiarowych do systemów akwizycji dostawcy energii i przewoźnika (dwa niezależne moduły GSM/3G/LTE),
- odczyt lokalny (panel dotykowy LCD),
- autodiagnostyka.
Części składowe EM3000:
• DHU – Data Handling Unit – część komunikacyjna (połączone dwa moduły wersji EM3000 v2 tj. moduł NN oraz moduł MK, zintegrowany moduł przeciwprzepięciowy),

Moduł DHU
• HVU – High Voltage Unit DC – (600V DC, 750V DC, 1,5kV DC albo 3kV DC) – część pomiarowa licznika EM3000,

Moduł HVU
• EMU AC – Energy Measurement Unit AC – AC 15kV 16 2/3Hz, AC 25kV 50Hz, DC 3kV, DC 1,5kV – część pomiarowa realizująca pośredni pomiar prądu i napięcia z przekładników, współpracuje z przekładnikami wiodących producentów na rynku kolejowym: S.T.E., RITZ, LEM, SECHERON. Istnieje możliwość wykorzystania przekładników zainstalowanych na pojeździe, jeśli będą spełniały odpowiednie normy, posiadały wymagane certyfikaty i wymaganą klasę dokładności,

Moduł EMU AC
• SIG – Signalization Unit – moduł sygnalizacyjny (opcjonalny element systemu EM3000) sterowany przez moduł EMU,

Moduł SIG
• EM3000 F+D – zabezpieczenie nadprądowe plombowane z sygnalizacją (opcjonalny element systemu EM3000).

Moduł EM3000 F+D
Realizacje:
Liczniki EM3000 zainstalowane na pojazdach:
- elektryczne zespoły trakcyjne:
- 31WE, 36WE, 37WE, 45WE,
- 39WE (EN100),
- Flirt (ED160, EN75),
- 48WE,
- EN57, EN57AL, EN71, EN57FPS,
- ED72, ED72A,
- 16WE (ED74),
- 43WE (ED161),
- 14WE (EN61),
- 308B (EN81),
- 34WE (EN96),
- Pendolino (ED250),
- lokomotywy:
- Dragon (E6ACT, ET25, ET26),
- Griffin (E4DCU, EU160),
- 111Ed Gama,
- Vectron (EU46),
- 4E/303E/303Ea (EU07, EP07, EU07A),
- 203E (ET41),
- 3E (ET21),
- 201E (ET22),
- 104E (EP09),
- TRAXX (E483, E186),
- Skoda 31E (181),
- Skoda 59E (182),
- Skoda 77E (ET40),
- 207E.
Odbiorcy:
- przewoźnicy:
- PKP Intercity S.A.,
- Polregio S.A.,
- Koleje Mazowieckie – KM Sp. z o.o.,
- Koleje Śląskie Sp. z o.o.,
- Koleje Dolnośląskie S.A.,
- Koleje Małopolskie Sp. z o.o.,
- SKM Warszawa Sp. z o.o.,
- Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.,
- PKP Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. w Trójmieście,
- PKP Cargo S.A.,
- ORLEN Kolej Sp. z o.o.,
- Ciech Cargo S.A.,
- Transchem Sp.z o.o.,
- DB Cargo Polska S.A.,
- Railpolonia Sp. z o.o. (Grupa Budokrusz S.A.),
- Laude Smart Intermodal S.A.,
- Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o.;
- dzierżawcy taboru:
- CARGOUNIT Sp. z o.o.,
- Railpool GmbH;
- producenci taboru/zakłady zajmujące się modernizacjami oraz naprawą taboru:
- Newag S.A.,
- Siemens Mobility Sp. z o.o.,
- Stadler Polska Sp. z o.o.,
- PESA Bydgoszcz S.A.,
- PESA Mińsk Mazowiecki S.A.,
- H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.,
- Rail Polska Sp. z o.o.,
- Serwis Pojazdów Szynowych Sp. z o.o..